Charakteristika vekovej kategórie U11
- opäť sa predlžuje doba sústredenia, deti začínajú mať svoju hlavu, pýtajú sa, všetko musí dávať zmysel
- už celkom tímová orientácia, stále častejšie sa objavuje zámerné prihrávanie
- stále v pohybe, nie však tak zbrklo ako v nižšom veku, schopnosť plánovať a korigovať tempo
- začínajú to brať vážne, aj keď je to stále zatiaľ hra, chcú hrať a nie čakať
- buduje sa náležitosť k tímu
- schopnosť sekvenčného myslenia (A prihráva B a B prihráva C, takže lopta sa dostala od A k C)
- potrebujú dôvod pre danú činnosť, vysvetliť im prečo sa čo robí, nacvičuje
- veľký rozvoj motoriky... rýchlo sa učia novým veciam. Je to spôsobené spomalením rasti pri stálom rozvoji relatívnej sily, výbušnej sily, koordinačných schopností, zvyšovanie kapacity pľúc, funkcie srdca i krvného obehu
- silnejší, vyspelejší hráči môžu dominovať, to ešte nič nemusí vypovedať o skutočných kvalitách hráča
- začiatok abstraktného myslenia, môžu začínať chápať ofsajd, ale pri hre naňho zatiaľ poväčšine zabudnú
- začínajú cítiť väčšiu zodpovednosť
- niektorí začínajú trénovať, skúšať sami od seba, bez povelu – to podporujeme, pochválime, uvedieme ako dobrý príklad
Tréningové prvky
- malé formy futbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, pozvoľna aj viac
- rozcvička už povinne
- štvorec, trojúholník
- úvod do individuálnej prípravy brankárov
- doplnkové športy (basketbal, hádzaná, ...)
Hlavný cieľ
- individuálny rozvoj (koordinačné schopnosti, dlhodobá vytrvalosť, rýchlosť na základe frekvencie pohybu a výbušnej sily dolných končatín, herné činnosti)
- zábava
- prehlbovanie spolupráce, položiť základy futbalu
Taktika
- 1/1, krytie lopty, tlak na hráča s loptou
- Zoznamovanie sa zo všetkými postami, univezálnosť
- úvod do konceptu 3 základných situácií vo futbale: máme loptu, nemáme loptu, niečo medzi tým
- prehlbovanie znalosti pravidiel (výkop od brány, rohový kop, výkop, vhadzovanie)
- úvod do prihrávania, spolupráca, návrat ku svojej bráne pri strate lopty
- hranice ihriska
- bránenie 1/1
- útočenie 2/1
- prehľad (hlava hore)
- hrať rýchlo, ale vždy s nejakým zámerom, nenakopávať loptu
- nácvik základných štandartných situácií (kop od brány, kop z rohu, vhadzovanie z hľadiska obrannej i útočné fázy)
Technika
- vedenie lopty
- prihrávanie už aj vzduchom – spracovanie lopty zo vzduchu
- streľba rôznymi časťami nohy, po rôznych situáciách (bežecký súboj, ve hře...)
- dvíhanie lopty, žonglovanie
- spracovanie lopty po zemi, po odraze
- úvod do hry hlavou
Kondícia
- koordinácia
- rýchlosť – zamerania na krátkodobé výkony do 5-8s
- obdobie zlatého veku motoriky, snažiť sa zlepšiť pohybové schopnosti na maximum - nezanedbať
- dôraz na rovnováhu, hra na jednej nohe (noha stojná a kopacia)
- silu rozvíjať prirodzenými cvičeniami
- stimulácia aeróbnej kapacity, hlavne prípravnými hrami, nevylučuje sa rozvoj všeobecnej vytrvalosti súvislou metódou miernej intenzity – beh (500m a postupne pridávať po 100-200m v prípade, že zvládajú bez viditeľných ťažkostí), bicykel, plávanie